۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۶
کد خبر: ۵۷۶۴۵۶
آیت الله فاضل لنکرانی:

حوزه به برکت انقلاب تحول فقهی و اصولی پیدا کرده است| ریشه حوزه‌ در اطاعت الهی است نه سکولاریسم

عضو جامعه مدرسین گفت: ریشه حوزه اطاعت از خدا و کسب معرفت نسبت به مقام معصوم است نه سکولاریسم که از نفی دین شروع شده و جدایی دین از سیاست یکی از لوازم آن است.
آیت الله فاضل لنکرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در نخستین جلسه درس خارج سال جدید خود که امروز در مدرسه آیت الله گلپایگانی برگزار شد، با اشاره به آیه 269 سوره بقره اظهار داشت: حکمت برای گروهی خاص و کسانی که مورد عنایت ویژه هستند قرار داده شده است، خداوند اراده خاصی نسبت به افراد خاصی مبذول دارد و این نعمت ویژه را به افراد برگزیده‌ای می‌دهد.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این‌که به هرکسی که حکمت داده شود، خیر کثیر نیز داده می‌شود، گفت: کلمه خیر در قرآن کریم، در موارد بسیاری استفاده شده است، اما لفظ خیر کثیر تنها در دو سوره بقره و نساء ذکر شده است.

وی با اشاره به ارزش و اهمیت حکمت برای انسان بیان کرد: حق تعالی حکمت را به هرکسی عطا نمی‌کند و باید توجه داشت که حکمت نعمت کمی نیست، چراکه هم خیر بوده و در درجه بالاتر، خیر کثیر است و هم این‌که فقط صاحبان عقل می‌توانند این مطلب را بفهمند.

آیت الله فاضل لنکرانی در ادامه با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) مطرح کرد: حضرت در پاسخ به ابوبصیر حکمت را  اطاعت خداوند و معرفت حجت خداوند و امام معصوم تفسیر می‌کنند.

وی با بیان این‌که اطاعت خداوند و معرفت نسبت به امام معصوم دو رکن حوزه‌های علمیه است، گفت: باید حوزه و اهداف طلبگی را شناخت، متأسفانه در زمان ما هم از دورن حوزه و هم از بیرون آن، کسانی هستند که حوزه را نشناخته‌اند، از این رو به صرف این‌که کسی چند سال در حوزه تحصیل کرده باشد، نمی‌توان گفت که حوزه را شناخته است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم تأکید کرد: باید فهمیده شود که نتایج حوزه، دروس و زحماتی که علما در مباحث اصول، فقه، تفسیر و کلام متحمل می‌شوند، جز اطاعت حق تعالی نیست و اگر یک مجتهد و فقیه در یک فرع فقهی بحث می‌کند، به دنبال تحقق همین دو رکن است.

وی ادامه داد: رساله‌های عملیه و تعداد زیادی از کتب فقهی نوشته شده در زمینه‌‌های مختلف برای اطاعت الهی است و اگر این مباحث و مسائل موهون شوند، استهزای احکام الهی است و معنا ندارد که فردی مسلمان بخواهد این مباحث را استهزاء کند.

آیت الله فاضل لنکرانی در ادامه تصریح کرد: باید توجه داشت که اطاعت خدا در همه امور، اعم و از فردی و اجتماعی جریان دارد، ما فقیهی نداریم که بگوید دین و فقه صرفا در امور فردی جریان دارد، کجای فقهی که کتاب جهاد، معاملات، جزاییات، قصاص، حدود و دیات را دارد فردی است و فقیهی که فقط قائل به فقه فردی باشد، اصلا فقیه نیست.

وی افزود: مرحوم امام خمینی(ره) درباره تشکیل حکومت در زمان غیبت می‌فرمایند که از اولیات و بدیهیات احکام اسلامی است و برخی هم هستند که می‌گویند حکومت در زمان غیبت نداریم، اما هم قائلین به برقراری حکومت اسلامی در زمان غیبت و هم مخالفین آنها، نمی‌گویند فقه امری فردی است.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تأکید کرد: در حوزه‌های علمیه به لطف خداوند و به برکت جمهوری اسلامی تحول فقهی و اصولی به راحتی قابل مشاهده است، در حالی‌که قبل از انقلاب بحثی به نام فقه هنر، رسانه و پزشکی وجود نداشت.

وی با بیان این‌که چندین سال است که همایش‌های علمی و فقهی در حوزه‌های علمیه برگزار می‌شود، گفت: همایش‌های فقهی حوزه با پیام‌های رهبر معظم انقلاب تشکیل می‌شود و این‌گونه نیست که مانند همایش‌های دولتی تشریفاتی باشد، بلکه نظریات جدیدی در آن ابراز شده است.

آیت الله فاضل لنکرانی خاطرنشان کرد: استفتائات پزشکی برخی از مراجع ما به شکل کتابی مستقل درآمده است، حوزه در بحث فقه پزشکی به جهت ضرورت‌های موجود در این زمینه، رشد قابل توجهی داشته‌ است، افرادی که می‌گویند حوزه از نظام و جامعه دور است، پس این بحث‌های قوی علمی را چه کسانی مطرح کرده‌اند.

استاد درس خارج حوزه علمیه بیان کرد: امروز در حوزه علمیه قوی ترین بحث ها در زمینه هسته ای که از مسائل درجه اول نظام و بلکه جامعه بین الملل است سالها در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) این موضوع مورد پژوهش قرار گرفته است و مقالات بسیار قوی و مهمی در تبیین فتوای رهبر معظم انقلاب مبنی بر حرمت تولید سلاح های کشتار جمعی تولید شده و برخی از آنها به انگلیسی ترجمه و برای مراکز علمی بین المللی ارسال شده است.

وی با بیان این‌که جفای به حوزه و فقه و دور از انصاف است که گفته شود ریشه سکولاریسم در حوزه است، گفت: ریشه حوزه اطاعت از خدا و کسب معرفت نسبت به مقام معصوم است نه سکولاریسم که از نفی دین شروع شده و جدایی دین از سیاست یکی از لوازم آن است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم تأکید کرد: چنین ادعاهایی را کسی باید داشته باشد که خود صاحب نظر باشد، برخی که مدعی در زمینه‌های علمی هستند و از نعمت رسانه‌ برخوردار بوده‌اند، چه مشکلی را از جامعه برطرف کرده‌اند.

وی با بیان این که قدر علما و مراجع حوزه‌ علمیه باید دانسته شود، گفت: این‌که گفته شود درس‌های خارج علما سکولار تربیت می‌کند، جفای در حق حوزه است، چرا که امام راحل از دل همین درس‌ها، بحث ولایت فقیه را استخراج کرده‌اند.

آیت الله فاضل لنکرانی ادامه داد: کسانی که می‌خواهند حوزه را بشناسند، حوزه در دو محور اطاعت خدا و معرفت نسبت به معصوم خلاصه می‌شود./876/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات